Thursday 10 January 2013

KST 10 [The End]


                  Malam itu malam terakhir Adam Zachary akan bercuti di rumah banglo besar itu. Keesokan harinya dia dan Humaira kan balik ke tempat asal. Adam Zachary akan balik ke kafe dan Humaira.... Humaira akan sibuk dengan halnya sendiri.

             Entah kenapa Adam Zachary rasa sedih nak berpisah dengan gadis itu. Humaira tak bercakap dengannya pun dia rasa macam separuh jiwanya hilang. Adam Zachary mendekati Humaira yang duduk sorang-sorang di atas batu di tepi pantai.

           Hey, budak ni berani betul duduk sorang-sorang kat tepi pantai malam-malam.

             “Ehem,” Humaira mendongak apabila terdengar suara orang berdehem di belakangnya. Ahjussi. Berderau darah Humaira. Ketenangan tadi entah hilang ke mana. Yang ada sekarang dia takut dengan hatinya yang tidak keruan.

             “Sit down. I need to talk to you Humaira. Please,” arah Adam Zachary tatkala Humaira bingkas bangun dan ingin pergi. Gadis itu berwajah kelat dan takut-takut nak duduk balik.

             Adam Zachary baru perasan malam ni, Humaira mula memakia tudung. Tadi dalam rumah dia nampak Huda bertudung. Dia fikirkan Huda saja-saja je. Rupa-rupanya cik adik sorang ni pun bertudung. Apa dah jadi? Tapi hati Adam Zachary lebih suka Humaira bertudung.

             Dia melabuhkan punggung di atas batu dan jauh sedikit daripada Humaira. Sama-sama melihat ombak memukul tepi pantai.

              “ Awak still marah kat saya ke?” tanya Adam Zachary.

              “marah pasal apa pulak?” tanya Humaira, sehabis mungkion cuba kontrol diri.
  
            “ Pasal netball hari tu. It was because of me cheering for you, you lost the game,” balas lelaki itu. Rasa bersalah. dia tahu daripada adiknya Amy Ziana yang Humaira buat deal dengan Katrina. Siapa kalah kena tunaikan deal apa ntah yang mereka janjikan.

                “Hah? Saya tak marah pun pasal netball tu. buat apa saya nak marah? Tak logik lah,” balas Humaira hampir nak tergelak. Aku bukan pendendam lah! Nak saja dia jerit bagitau kat ahjussi ni.

                   “Then? Kenapa awak tak bercakap dengan saya seminggu?” tanya Adam Zachary hairan. Senyuman Humaira mati. dia nampak gelisah balik.

                  “Ermm....” Humaira cuba cari alasan nak masuk dalam rumah. Tak mau dia jawab soalan tu.

                    “Humaira Binti Yusuf,” tegas Adam Zachary menyebut namanya. Dia tahu bila lelaki itu sebut nama penuh, dan buat renungan tajam dan suara tegas, maknanya lelaki itu demand nak jawapan.

                   “Sebab....” Humaira diam. Lama.

                   “Sebab apa?” sergah lelaki itu. Humaira yang terkejut disergah pantas melatah,

                    “Sebab saya nak jaga hati saya daripada awak.”

                Adam Zachary tergamam. Betul ke tak apa aku dengar ni?

                    “I’m sorry, what did you say?” tanya Adam Zachary siap jari telunjuk diletak di cuping telinga.

                   “Sebab.. nak jaga.. hati saya...daripada awak,” ulang Humaira perlahan. Malu tak usah kata lah. Nasib baik gelap. Tak nampaklah mukanya yang tengah blushing gila.

                    “Hmmm...really? So maknanya awak dah jatuh cinta kat saya lah,” usik Adam Zachary tersenyum nakal. Humaira menjegilkan mata.

                   “Sapa kata saya jatuh cinta kat awak? Saya terjatuh suka okey. And this is all you fault,” marah Humaira. Adam Zachary hanya tergelak.

                   “And how is it my fault if you terjatuh suka kat saya?”

               Humaira bingkas berdiri dan menghadap lelaki yang masih berduduk macho itu. Cuma dia tak pandang muka Adam Zachary.

                   “Ye lah salah awak. Awak selalu buat saya marah dan awak selalu buat saya membebel. Saya sakit hati dengan awak sampai setiap malam sebelum tidur saya fikirkan cara nak bedajjal awak kat kafe esok hari. Pastu rancangan saya selalu tak menjadi sebab awak selalu suruh saya buat itu lah inilah. Awak selalu buli saya. Pastu bila saya jauhkan diri saya daripada awak, awak makin dekat pulak. Awak belikan saya aiskrim strawberi bila saya tengah panas menahan marah kat awak hari kita orang pergi shopping. Lepas tu awak belanja say tutti frutti. Dan saya tahu awak lah orang yang selalu buatkan teh strawberi untuk saya setiap pagi saya nak mula kan kerja. Tapi awak suruh Leon yang bagi kat saya. Bila saya buat perang dingin kat awak seminggu, awak sengaja suruh saya cari fail yang tak wujud tu kat dalam almari. Dan awak nak tahu tak bila awak buat macam tu, perasaan ‘jatuh suka’ ni makin bertambah sebab menghadap awak kat dalam bilik tu berjam-jam. Dan awak sanggup hantar saya balik rumah walaupun bukan rumah saya. And I don’t understand what’s wrong with me. I don’t know why I like you even though you keep on making me mad at you. Bila awak marah saya tempoh hari dan awak halau saya, hati saya sakit sangat. It hurts so much and I cried because of you. Awak yang selalu buat saya menangis. dan awak selalu buat saya marah. so it’s all you fault!” panjang lebar Humaira luahkan segala isi hatinya, rasa tak puas hati pun terkeluar sekali.

                Adam Zachary berdiri apabila dia ternampak air mata jernih mengalir di pipi gadis itu. Dia nak gelak tadi tapi tak jadi bila Humaira menangis. dalam hati dia rasa berbunga sebab selama ini dia tak bertepuk sebelah tangan.

               “Hey, shhhh..... don’t cry. I’m sorry okey. Saya tak berniat pun nak buat awak jatuh suka kat saya. Saya berniat nak buat awak jatuh cinta kat saya,” ujar Adam Zachary. Boleh pulak nak mengayat lagi. Humaira rasa malu pulak. Dia pantas membelakangi lelaki itu.

                “Humaira.. dengar lah apa saya nak cakap,” pujuk Adam Zachary. Humaira mengesat air matanya tapi tetap membelakangi. Lebih selesa kalau tak hadap muka ahjussi.

                 “ Nak tahu tak hari yang awak langgar saya kat supermarket tu, itu lah kali pertama saya jatuh cinta. I fell in love with you. Bukan jatuh suka ye. Saya tak kisah lah saya kena bayar ganti rugi epal tu. haha,” Adam Zachary tergelak kecil. Humaira diam mendengar.

                  “ Dan bila awak show up kat ofis kafe esok hari, saya rasa happy gil,” sambung lelaki itu.

                 “habis tu kalau awak happy, kenapa awak suka buli saya?” tanya Humaira.

                  “Sebab saya suka tengok muka awak marah. dan saya suka bila awak panggil saya ‘ahjussi!!’, Adam Zachary ajuk balik cara Humaira selalu sebut ahjussi. Humaira terus berpusing dan mencebik.

                 “Whate-,” tak sempat Humaira habiskan tag linenya, Adam Zachary terlebih dahulu cakap,

                 “Whatever, ahjussi.” Humaira mengetap bibir. Adam Zachary tersengih. Nampak lesung pipitnya. Comelnye. Humaira perlaha-lahan tersenyum sambil menunduk. Mata kena jaga. Sebab.... dari mata turun ke jiwa.

               “Awak nampak cantik pakai tudung,” puji Adam Zachary ikhlas. Humaira tersenyum.

               “Orang dah insaf dah,” jawab Humaira selamba lalu pantas berlari masuk rumah. Adam Zachary senyum bahagia. Rasa satu beban diangkat dari dadanya. Saya suka awak Humaira Binti Yusuf! Rasa nak je dia jerit kuat-kuat biar satu dunia dengar. Tapi kang kena cepuk dengan bapak gadis itu susah pulak.

            Adam Zachary ternampak Huda di muka pintu. Gadis itu membuat thumbs up lalu masuk ke dalam rumah. Semua ni berkat pertolongan daripada Huda. Huda yang menceritakan semuanya pasal perasaan Humaira. Sebab tu dia tekad malam ni juga nak buat confession.

                                         ********************

      Humaira memeluk erat tubuh Puan Raihana rasa tak nak lepaskan. Jauh tu nak pergi sambung belajar kat Mesir. Keputusan SPM Humaira cemerlang. Straight A’s + sekali dengan bahasa Arab Tingginya. Huda pula sambung belajar di Ireland. Dua-dua ambik bidang perubatan.

         Dia beralih pula kepada granma yang kelihatan sedih. Dia memeluk Datin Nayli.

            “Don’t worry granma. I’ll be safe. And I won’t let you down. And this is for you,” satu sampul surat yang mengandungi resepi terbaru ciptaan Humaira diserahkan kepada Datin Nayli.

           “Abah, bye. Aira akan rindukan abah. Abah jangan lupa doakan untuk kita orang tau,” ujar Humaira. Hampir nak menitis air matanya. Huda lama memeluk tubuh mama. Ye lah lama tak jumpa mama dan sekarang berpisah jauh pula. Huda hanya menyalam tangan granma. Nampaknya granma masih dingin dengan Huda dan abah.  Granma tak pernah restu dengan perkahwinan mama dengan abah. Bila mama dan abah bercerai mama dan abah terpaksa memisahkan pasangan kembar itu juga. Tapi hubungan pasangan kembar tetap akrab. And no hard feelings.

            “Bye semua. Kita orang pergi dulu,” ujar Huda dan Humaira. Dengan langkah berat menghampiri gate masing-masing. Humaira dan Huda sempat berpelukan dan berdrama air mata kat situ.

               “Humaira!!!” laung seseorang. Itu suara Hannah. Pantas Huda dan Humaira menoleh. Terbeliak mata Humaira apabila melihat Hannah bawak satu rombongan kafe Strawberi Tea.

            Syazwani memeluk tubuh Humaira. “ Sampai hati pergi tak jumpa kita orang.”

            “Ni dah jumpa ni,” sampuk Hareez. Humaira hanya berbalas senyuman dengan Leon, Hareez dan Naim. Takkan nak peluk pulak. Dah pakai tudung ni kena jaga imej seorang muslimah. Hehe.

             “Humaira tak nak lepaskan rindu kat bos ke?” tanya Leon, Hareez dan Naim serentak. Malu Humaira. Adam Zachary tetiba muncu dihadapannya. Ceh macam model je.

             “Ehem, kita orang blah dulu. Biar dua hati nak ni nak melepas rindu ke apa,” usik Hareez. Mangkuk betul Hareez. Humaira rasa kekok berhadapan dengan Adam Zachary. Dia tahu keluarganya dan pekerja kafe sedang menyaksikan drama tak semengah ni.

               “Erm.... thanks for coming to see me off,” mula Humaira. Adam Zachary senyum.

                “Mesti lah saya datang. Takkan nak lepaskan awak macam tu je. Awak kena janji dengan saya something. Kalau tak saya tak bagi awak pergi,” ugut Adam Zachay. Humaira tersentap. Janji apa pulak ni.

               “Awak kena janji awak takkan terjatuh suka kat mana-mana lelaki selain saya,” ujar Adam Zachary. Huamira tergelak kecil.

                 “Ye saya janji saya takkan jatuh suka atau jatuh cinta kat lelaki lain selain awak. Awak pun kena janji,” ujar Humaira.

              “Hati saya ni dah dicuri dicuri oleh awak Humaira. Saya pegang kata-kata awak ni. I’ll be waiting for you ..always.” Janji Adam Zachary.

               “Belajar rajin-rajin kat sana. Jaga diri baik-baik  kat tempat orang. Jadi doktor yang baik dan solehah. Jangan lupakan Allah dan jangan lupakan kami di sini.” Pesan Adam Zachary. Humaira rasa sebak bila Adam Zachary berkata begitu. Rasa berat nak tinggalkan lelaki itu. Tetapi dia perlu mengutamakan cita-citanya.

             “Insha-Allah. Awak doakan untuk saya tau. Awak pun jaga diri awak. Dan saya akan kembali untuk tuntut janji awak,” balas Humaira.

                “yep. And I’ll be here waiting for you. Nanti bersedia lah untuk jadi Puan Humaira. Isteri kepada Adam Zachary,” sempat lagi nak buat orang blushing.

                 “Weyh. Udah-udah lah tu. nanti kang terlepas flight mati berkutu aku tunggu flight sterusnya,” celah Huda. Hisy, kacau daun lah adi aku ni. Hehe. Humaira berbalas senyuman dengan Adam Zachary.

                “Assalamualaikum, oppa,” kata Humaira. Dah tukar jadi oppa pulak. Adam Zachary tersenyum nakal.

                    “Waalaikumussalam. Saranghaeyo nae ttalgi ( Ilove you my strawberi),” ucap Adam Zachary. Humaira menoleh ke belakang melihat Huda melepasi gate, melihat keluarganya dan pekerja kafe melambai ke arahnya, melihat senyuman Adam Zachary yang manis lagi menawan itu. Sekiranya jodohnya bersama Adam Zachary takkan ke mana sekali pun dia berlari ke North Pole. Nanti reindeers kat north Pole tu hantar dia balik ke Malaysia. Balik ke Adam Zachary. The end. 

No comments: