Thursday 10 January 2013

KST 6




              Malam itu Humaira dan Hannah duduk dibuaian dihalaman rumah granma. Mereka berdua menatap bintang yang berkerlipan dilangit malam yang pekat.

           “Hannah kau ingat tak dulu waktu kita kecik, kita suka kira bintang?” ujar Humaira. Hannah tersenyum. Dia masih ingat.

              “Mana boleh tak ingat weyh. Sampai pukul 2 pagi kita orang kira tak habis-habis. Sampai tertidur kat sini,” kata Hannah. Humaira tersenyum. Apabila mereka tertidur dibuaian selalunya Pak Long yang angkat mereka berdua masuk dalam rumah. Hah, rindunya zaman kecik dulu.

              “Sekarang dah besar tak boleh dah lah nak mengira. Nanti tertidur kat sini sape larat nak angkat,” seloroh Humaira. Lalu disambut dengan gelak ketawa Hannah.

              “Kira je lah bintang tu. aku kan ada. Nanti aku angkat lah korang,” sampauk Adrian yang entah dari mana dia muncul. Humaira pasang muka tegang. Eii.. please sape nak kat kau? Gumam hati Humaira.

              Adrian mengambil tempat bertentangan dengan Humaira dibuaian itu. Sehingga lutut Humaira terkena lutut Adrian. Hisy! Gila mamat ni. Humaira membetulkan kedudukannya.

            “Kau ni menyibuk apehal? Dah takde perempuan lain nak layan kau?” perli Humaira. Adrian tersenyum sinis.

            “Kau jealous ke Aira? Takpe, aku setia dengan buah hati kesayangan aku ni je,” ujar Adrian. Humaira lah buah hati kesayangannya. Euww.. Humaira merengus bosan dan julingkan mata ke atas. Kadang-kadang dia terfikir, kenapalah Adrian yang memiliki muka hensem iras-iras Chris Evan version remaja ini boleh jadi annoying? Serius annoying bila seseorang itu perasan tak bertempat. Nak perah santan pun agak-agak lah dengan siapa.

              “Siapa buah hati kesayangan kau? Badut ke?” sindir Humaira. Hannah dari tadi diam je. Malas dia nak masuk campur.

              “ Aira.. kau janganlah merajuk dengan aku. of course lah kau buah hati kesayangan aku,” Adrian masih tak putus asa nak mengayat Humaira. Mengayat amendenyer?!

             “Eii... tolonglah. Aku bukan buah, aku ni orang. Lagipun hati aku ni dah berpunya wahai annoying orange,” bidas Humaira merenung tajam Adrian. Adrian tadi tersenyum miang tetiba jadi serius pula.

             “hati kau dah berpunya? Siapa?” entah kenapa dia tetiba nak angin satu badan.

             “ Ada lah. Mana boleh bagitau. Orangnya million, billion, trillion kali ganda lebih hensem daripada kau. Muka dia macam penyanyi K-Pop kesayangan aku. dia lebih bagus daripada kau yang annoying gila,” kata Humaira siap mengutuk lagi Si Adrian tu. Hannah juga tergamam. Terkejut mendengar pengakuan Humaira. Adrian yang rasa dihina pantas beredar dengan hati panas. Humaira tergelak-gelak kat situ.

             “Serious ke weyh Aira? Siapa orangnya?” soal Hannah pula. Humaira tersenyum-senyum saja.

              “Cepatlah cakap. Aku kenal ke siapa?” desak Hannah sambil menarik-narik lengan Humaira.

                “Weyh, apa ni tarik-tarik,” bising Humaira.

               “Bagilah tahu aku. sampai hati kau buat macam ni kat aku,” Hannah nak merajuk lah macam ni. Humaira menahan gelak.

              “Macam lah kau tak tahu siapa.”

              “Hah? Aku tahu siapa? Siapa?” Hannah naik bingung.

               “Siapa lagi kalau bukan Choi Minho aku!” Humaira gelak kuat-kuat. Hannah mati-mati ingatkan hati beku Humaira dah cair. Rupa-rupanya penyanyi Shinee, Choi Minho idaman Humaira. Hampeh. Aku ingatkan orang dekat-dekat. Nak jauh-jauh tak main lah.

                                            *************************

                   Dah sebulan Humaira bekerja di kafe itu. Dan selama sebulan itu macam-macam perangai dia buat supaya cepat dipecat. Namun setiap kesalahan dibuat, Adam Zachary hanya memarahnya atau pun dendanya seperti kena lap tingkap atau cuci tandas.

              “Humaira, encik Adam panggil,” beritahu Naim. Humaira yang sedang mengupas kulit buah epal mengangkat muka. Dia mengeluh bosan. Apa lagi boss ni nak? Dah lah semalam boss buli aku seharian. Semalam Adam Zachary menyuruh Humaira ke Supermarket untuk beli bawang putih, bila dia balik ke kafe boss suruh dia beli bawang merah pulak. Haisy sakit hati sungguh.

              Humaira membasuh tangan disinki dan lap kering sebelum berlalu ke ofis. Dia mengetuk pintu walaupun pintu dah terbula luas. Kena lah hormat privacy orang. Adam Zachary berada di atas lantai mencari sesuatu dalam almari.

              “Hah, Humaira cari kan fail resepi kafe. Cepat,” arah Adam Zachary. Humaira menjulingkan anak mata ke atas. Kan dah kata, nak buli aku. Humaira melutut disebelah boss. Dia menjenguk ke dalam almari tu. semua fail tersusun cantik, takkan tak jumpa kot.

               “Fail apa?” tanya Humaira, malas. Adam Zachary berdiri.

               “Resepi kafe. It has all of our recipes,” jawab Adam Zachary. Dia duduk dimejanya.

              “While your at it, kemaskan ofis ni. Bersepah,” tambah Adam Zachary. Humaira yang baru nak cari terhenti. Dia menoleh kepada majikannya itu.

               “Boss nak suruh saya carikan fail ke nak saya kemas?” sindir Humaira. Adam Zachary merenungnya tajam. Banyak bunyi pulak budak ni.

               “ Jangan banyak cakap. Buat je lah apa yang saya suruh buat. I’m the boss here,” ujar adam Zachary. Guna kuasa veto dia. Humaira mengetap bibir.

               “Whatever,” balas Humaira, jengkel lalu mencari fail yang diminta boss. Adam Zachary tersenyum mendengar tag line kegemaran Humaira. Whatever.

              Satu almari itu dipunggah dan disusun balik. Wujud ke tak fail ni. Humaira mula naik bosan. Sakit tulang belakangnya dari tadi duduk dilantai. Adam Zachary dari tadi hadap laptopnya. At least tolonglah.

            Humaira bergerak ke rak sebelah. Fail biodata pekerja. Dia menarik keluar fail itu. Diselak helaian fail itu. Biodata Syazwani. Biodata Hareez. Biodata Leon. Humaira membaca biodata lelaki pujaan Hannah. Obses sangat Hannah dengan Leon. Alamat: Er.. tak payah baca lah nanti Si Hannah tu pergi serbu rumah Leon kang susah aku dibuatnya. 'Baca hobi lah. apa hobi Si Leon ni.' Hobi: masak. Duhh!

            Diselak lagi. Biodata Humaira berada dibawah sekali. Ceh biodata aku letak last sekali. Penat-penat aku buat resume aku, boss kerek ni tak baca pun. Kalau dia baca apa agaknya reaksi dia? Humaira tefikir. Senyuman menari dibibir Humaira.

            “Senyum sorang-sorang tu apahal? Dah sawan?” sergah Adam Zachary. Pelik dia menegok gadis itu tetiba tersengih dari tadi. Humaira menutup fail dan disimpan ke rak.

              “Tak jumpa fail resepi tu,” ujar Humaira lalu mengeluh.

              “I already found it,” ujar Adam Zachary dengan tenang dia mengangkat fail itu menunjuk kepada Humaira. Humaira apa lagi. Bengang lah. Lantas dia bercekak pinggang dihadapan bos yang dirasakan nak cekik-cekik je lehernya.

              “Asal tak bagitahu dah jumpa? Buat penat je saya cari benda yang memang takde kat dalam almari tu,” Humaira tak puas hati. Sakit jiwa dia menengok boss dia senyum.

             “Dah awak tak tanya, saya tak cakap la,” jawab Adam Zachay selamba. Humaira mengetap bibir geram. Dia mengepal tangan kepada penumbuk.

              “Ahjussi!!!” Humaira mendengus lalu keluar dari ofis. Adam Zachary menahan ketawa. Sengaja dia cari pasal dengan budak kecik tu. Dia panggil aku ahjussi, aku tak lah tua sangat.

                                       *********************

             Di dapur itu hanya tinggal Humaira dan Jihan. Jihan membasuh pinggan kotor di sinki. Humaira membakar mini pizza  dalam ketuhar.  Pekerja yang lain semua dah selesai kerja dan pulang ke rumah. Adam Zachary masih berada di dalam ofis.

              “Humaira banyak lagi ke pizza yang nak dibakar?” tanya Jihan yang baru selesai membasuh. Humaira mengerling atas meja. Tinggal lagi satu tray untuk dibakar.

             “Satu je lagi,” jawab Humaira pizza yang sudah siap dibakar dikeluarkan dan digantikan dengan pizza yang belum dibakar. Satu tray pizza itu mengambil masa 20 minit untuk dibakar. Sementara itu Humaira dan Jihan sama-sama mengeringkan pinggan mangkuk serta cawan dan disusun dalam almari.

            “Dah siap dah kak. Kak Jihan nak balik, balik lah dulu,” ujar Humaira. Jihan mengangguk dan beredar ke tchanging room untuk mengambil barang-barangnya. Humaira menyelesaikan tugasnya di dapur. Meja dapur di lap kemudian lampu dapur ditutup.

             “Humaira, akak balik eh. Assalamualaikum,” ucap Jihan apabila mereka bertembung di tangga. Humaira senyum dan mengangguk.

            “Waalaikumussalam. Hati-hati kak.”

           Adam Zachary mengemas mejanya. Laptop dimasukkan ke dalam bagpack. Bagpack itu digalas dibahu. Lampu ofis di matikan. Dia mengerling ke arah dapur yang gelap. Kemudian dia memeriksa tingkat atas. Tingkat atas juga gelap. Maknanya semua pekerja dah pulang. Adam Zachary menutup suis lampu kafe dan air-cond, pintu kafe dikunci.

        Hari ni dia tak guna Aston Martin tetapi motorbike Kawasaki ZZR 1400. Adam Zachary baru nak menapak ke arah motornya apabila dia ternampak satu susuk menunggu di perhentian bas yang berdekatan. Dia kenal sangat topi baseball itu.

          Dahi lelaki itu berkerut lalu mengerling jam tangan Omega yang menunjukkan pukul 9.10 malam. ‘ Tak balik lagi ke budak ni?’ detik hatinya. Hatinya berat nak tinggalkan gadis itu sendirian. Adam Zachary menapak ke arah perhentian bas dan mengambil tempat disebelah Humaira yang tertunduk dari tadi.

           “Ehem,” Adam Zachary berdehem. Humaira mengangkat mukanya. Dahinya berkerut.

             “Ahjussi tunggu bas jugak ke?” soal Humaira, pelik. Adam Zachary dari tadi tak memandangnya, lelaki itu hanya merenung ke tengah jalan raya yang mula lengang.

              “No. Kenapa awak tak balik lagi?” suara lelaki itu rendah saja.

              “Erm.. saya tertinggal bas tadi. Lewat 2 minit,” jawab Humaira perlahan. Kening lelaki itu bercantum dan perlahan-lahan dia menoleh kepada gadis itu. Humaira seakan faham persoalan yang bermain dibenak lelaki itu pantas menambah,

             “Bas seterusnya tak lama lagi datang lah tu. Dalam 5 minit ...”

            Keadaan sepi antara mereka. Humaira terasa letih dan tiada mood untuk nak jalankan rancangan getting fired. Dia malas nak ambil pusing apa yang sedang difikirkan oleh managernya itu. Adam Zachary kelihatan tekun berfikir.

             “Humaira...” lelaki itu menyebut namanya.

            “Hmm?”

             “Result SPM keluar lagi 2 bulankan?”

              “Hmmm...”

             “Awak plan nak sambung belajar kat mana?” tanya lelaki itu tanpa menoleh kepada Humaira yang terkebil-kebil.

              “Erm... saya nak belajar kat Mesir,” jawab Humaira perlahan. Adam Zachary menoleh kepada Humaira yang tertunduk.

               “Mesir?” ulangnya. Humaira mengangguk.

               “ Saya tahu. Awak tak percayakan orang macam saya ni nak belajar kat Mesir? The truth is... saya nak jadi doktor yang baik.... doktor yang solehah. Mana tahu kat sana nanti saya berubah. Daripada free hair ni balik sini dah berhijab ke,” Humaira ketawa kecil geli hati dengan katanya tadi.

               Adam Zachary diam mendengar saja.

               “Saya terfikir... what you said last time... ‘setiap pekerjaan yang baik hendaklah dimulakan dengan bismillah, kalau tak pekerjaan itu sia-sia’..... Allah terima ke amalan baik saya selama ni walaupun sya mulakan dengan bismillah dan hati yang ikhlas kerana Allah? Memandangkan saya tak tutup aurat saya,” luah Humaira. Dia hanya merenung lantai.

            Adam Zachary menghela nafas panjang.

            “ Amalan baik yang Allah tak terima ialah amalan orang yang tidak menunaikan solat 5 waktu sehari semalam dan orang yang haram rezekinya, makan dan minumnya serta pakaiannya. Macam orang kafir, mereka buat amalan baik tetapi tak diterima Allah. Sebab mereka tak beriman dengan Allah.

        Awak Humaira, selagi awak menunaikan solat fardhu 5 waktu sehari semalam dan awak beriman dengan Allah, Insha-Allah amalan awak diterima. Cuma soal tak tutup aurat tu hukumnya berdosa . Tapi awak kena ingat, sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun.

        Allah Maha Mendengar taubat hamba-Nya yang benar-benar menyesal atas dosanya dan ingin bertaubat. Dan bertaubat tu tak semestinya bila kita buat dosa besar, kita kena bertaubat juga atas dosa-dosa kecil kita. Kalau boleh setiap hari kita bertaubat dengan melakukan taubat nasuha. Kita tak tau bila ajal maut kita akan datang. Bila-bila masa saja Allah boleh menarik nyawa kita,”Adam Zachary panjang lebar.

           Humaira terdiam. Terlalu banyak dosanya kepada Allah. Dosanya tak tutup aurat. Dosanya yang kadang-kadang leka dengan dunia. Sedangkan Allah tak pernah lupakannya. Allah tetap memberinya nikmat. Nimat makan, minum, berkawan dan macam-macam lagi. Rasa hinanya dia sebagai hamba yang tak kenal erti bersyukur yang sebenar.

            “Humaira,” panggil lelaki itu mengembalikan Humaira ke perhentian bas.

            “Bas dah sampai,” ujar lelaki itu. Bas baru sampai dihadapan mereka. Humaira beridi. Adam Zachary juga dah berdiri.

               “Ahjussi.... terima kasih,” ucap Humaira. Terima kasih untuk menemakannya dan menasihatkannya. Adam Zachary senyum dan mengangguk.

               “Sama-sama. Hati-hati balik. Assalamualaikum,” pesan lelaki itu. Humaira menjawab salamnya dan naik bas. Dia melambai kecil dari tingkap tempat duduknya.
                                                  ************************

            Humaira berbaring di atas katilnya sambil memikirkan kata-kata Adam Zachary tadi. Persoalan yang menghantui fikirannya dari tadi ialah : kenapa dia tak nak pakai tudung? Nak kata tak dapat petunjuk tak juga sebab dah banyak petunjuk Allah bagi. Di sekolah dalam pendidikan agama, ustazah dan ustaz selalu menasihatiny agar bertudung.

           Tak cukup lagi, Puan Raihana setiap hari berbuih mulut bagi ceramah kat dia, Tuan Yusuf abahnya juga tak lekang menyuruh dia dan Huda pakai tudung. Kak Jihan dan Kak Wani juga behitu. Leon pun pernah tapi macam kias-kias je. Dan yang memberi impak kuat ialah Adam Zachary.

         Dalam dia berfikir, matanya mula kuyu. Dan dia dibuai mimpi tak sampai 3 minit. Masalah semua terbang seketika dan digantikan dengan mimpi yang indah.

          Keesokan paginya Humaira terbangun lewat. Mujur bendera Jepun tengah berkibar jadi tak perlu dia qadha solat Subuh. Tergopoh-gapah dia mandi dan menyarungkan baju ke tubuh dan seudah jadi tabiatnya topi baseball dicapai. Ceramah Adam Zacahry tentang tudung malam semalam hilang seketika dari ingatannya. Bangun lambat punya pasal semua benda tak kena.

         Sarapan pun tidak, pakai kasut pun pasangan lain mujur Puan Raihana perasan. Dan hari ni Puan Raihana yang hantarnya ke kafe. Dah 20 minit lewat gila ke masih berdegil nak tunggu bas.

            Sampai dihadapan kafe Humaira meluru masuk dan naik ke tingkat atas. Jihan dan Hareez saling berpandangan. Tanda soal dikepala dua-dua remaja itu. Humaira menyalin kepada uniform kafe. Tudung bawal hitam disarung ke kepala dan di pin kemas.

            “Humaira kenapa datang lambat?” bisik Kak Wani apabila Humaira masuk ke dapur dan berdiri disebelah perempuan itu. Bahu rapat dengan bahu dan kedua-dua berbisik di sinki.

             “Overdose sleeping pill,” Humaira loyar buruk. Syazwani memandangnya seperti orang terencat akal. Pantas Humaira tersengih.

            “Gurau je. Bangun lambat,” gumam Humaira dengan volume rendah.

             “Tidur pukul berapa semalam? Asal tak set alarm?” bisik Syazwani. Humaira tak segera menjawab. Dia pun tak pasti pukul berapa dia tidur semalam. Tup-tap , tup-tap dia dah terlena. Set alarm sudah tentu lah dia terlupa.

             “ Dah selesai mesyuarat berbisik sedunia?” perli satu suara dibelakang mereka. Dua-dua kaum hawa itu kaget dan terpaku. Hilang sekejap nyawa Humaira dek terkejut dengan sergahan manager itu.

               “Er..” Syazwani tergagap-gagap dan pantas melarikan diri dengan menyibukkan diri meletak makanan yang sudah dimasak ke atas dulang. Perlahan-lahan Humaira berpusing dan menunduk. Tak berani dia bertentang mata dengan manager tu.

             “Humaira, see me in the office,” tegas suara lelaki itu lalu meninggalkan ruang dapur. Humaira mengeluh. Matanya menangkap Syazwani memberi senyuman sokongan. Dengan langkah lemah Humaira bergerak ke ofis.

            Adam Zachary yang bersandar dimeja merenung tajam wajah gadis itu. Sebagai pengurus kafe sudah tentu dia marah dengan disiplin pekerjanya yang teruk. Baginya hal datang lambat ini serius dan boleh menjejaskan prestasi kafe. Dia tahu Humaira bukan pekerja yang teruk dari segi kedatangan. Setiap pagi seawal jam 7 pagi gadis itu sudah bersedia dihadapan kafe bersama-sama Leon.

            “Saya tak nak dengar alasan awak Humaira binti Yusuf. Saya harap perkara ni tak berulang lagi faham?” dengan nada suara yang tegas, Humaira langsung tak berani angkat muka.

            “Faham,” perlahan suara gadis itu.

            “Sebagai balasan atas kesalahan awak, saya nak esok awak ada didepan pintu kafe tepat jam 7.30 pagi.” Humaira terkebil-kebil mendengar  arahan tak logik itu. Esok hari Jumaat, hari cuti kafe. Buat apa aku datang?

           “Tapi-,”

           “No tapi-tapi. Be there 7.30 sharp.” Humaira mendongkol geram dalam hati. Suka sangat paksa-paksa orang. Dia melangkah keluar dari ofis dan menuju ke dapur. Apron dipakai dan Humaira menuju ke meja tengah dapur untuk mengambil alih tugas Hareez yang menguli tepung.

            “Humaira, nah,” Leon menghulur secawan teh strawberi. Humaira menyambut. Setiap pagi dia datang kafe pasti Leon akan membancuhkannya teh strawberi untuknya. Hari ni teh itu rasa sejuk mungkin dah lama Leon bancuhkan. Jealous Hannah kalau dia tahu ni. Hehehe...

No comments: