Tuesday 18 December 2012

Cupcake Yaya


Bab 5

    Kim berjalan pulang ke rumah banglo ummi yang terletak dihujung kampung Aman. Beg plastik berisi barang dapur yang dipesan ummi berada dalam tangan kanannya. Tangan kirinya di dalam poket seluar.

        “Biskut Yaya!” laungan itu samar-samar menyapa cuping telinga Kim. Dia berhenti dan matanya melilau sekeliling. Suara itu makin kuat dan dekat. Seorang gadis berkayuh basikal tidak jauh dari tempat dia berdiri. She must be one of Yaya’s friends, gumam hati Kim.

        “ Ying! Stop!” panggil beberapa orang yang berlari-lari anak mengejar gadis itu. Gadis itu berhenti. Orang ramai mengerumuni gadis itu. Kim mengambil langkah setapak ke hadapan tapi berhenti. Duit takde. Dah habis spend untuk barang dapur ummi. Takpe lah takde rezeki nak merasa biskut famous tu.

          Kim melangkah balik ke rumah. Kecewa ada dalam hati tapi untuk sementara. Dari jauh kelihatan umminya terpacak dihadapan pintu pagar rumah, berborak dengan seorang gadis bertudung. Kim memperlahankan langkahnya dan berhenti dalam jarak 3 meter dari tempat umminya dan gadis itu berborak.

        That bicycle. Basikal warna biru muda dan ada bakul dihadapan. Dia kenal sangat basikal itu. Basikal yang merempuh Hana dan menyebabkan Hana terjatuh dalam sawah padi.

         “Yaya terima kasih sangat-sangat. Kirim salam kat nenek Eyang ye,” ujar umminya. Mata Kim terus menatap wajah gadis yang dipanggil Yaya. Semalam dia tak sempat melihat wajah Yaya dengan betul.

         “ Okey, Insha-Allah, auntie. Assalamualaikum,” Yaya melambai kecil sebelum mengayuh basikal meninggalkan kawasan perumahan itu. Kim menghantar pemergian Yaya dengan pandangan kosong.

            “Eh, Kimi dah balik dah? Beli tak barang yang ummi pesan?” tegur Puan Sri Maisarah yang baru perasan kehadiran anak terunanya itu. Kim mengangkat beg plastik menunjuk pada umminya.

             “Yang kamu tercegat kat situ lagi buat apa? Masuklah,” bising umminya. Kim mengerling sekali lagi kelibat Yaya yang semakin jauh sebelum masuk ke dalam rumah.

                                   ***********************

            “Happy birthday Kimi!” rumah banglo 3 tingkat itu bergema dengan sorakan daripada saudara-mara yang datang. Kim  berada di centre bulatan saudara maranya. Yea birthday boy. Patutlah ummi suruh beli banyak benda, nak buat jamuan harijadi aku rupanya.

            “ Kimi potong kek tu. orang tak sabar nak makan ni,” usik sepupunya. Kim mencapai pisau kek dan memotong kek itu. Mmmmm... kek itu sungguh menggoda.

                                    ***************************

            “Weyh, umur kau dah 26. Bila nak-,” ujar Syafiq yang datang duduk disebelahnya di mini garden rumahnya.

             “Kau jangan nak start, Fiq. Aku humban kau dalam sawah kang,” ugut Kim. Pantang nampak muka dia je mesti cakap bila nak kahwin. Orang muda lagi. Belum 30.

              “Hehehe, okey, okey, aku tak cakap. Nah, rasa cupcake kau,” Syafiq menghulur cupcake yang dicapai dari meja buffet tadi. Dia tak jamah lagi keknya. Patutnya birthday boy ler yang kena rasmikan birthday kek, ni tak. Sepupunya yang serbu dulu. Kek tu pun dah habis tak sempat dirasa oleh Kim.

             “Sedap lah,” bisik Kim. Dia mencapai satu lagi cupcake. Apahal sedap sangat ni?

                                           ***********************

               “Ummi,” panggil Kim. Malam itu lepas solat Isya’, Kim turun ke dapur. Puan Sri Maisarah yang sedang menyusun pinggan mangkuk ke dalam almari menoleh.

               “Apa dia?”

               “Siapa buat cupcake tadi?” tanya Kim. Cupcake tu pun dah habis, dibantai oleh sepupunya. Haisy bengang aku. Ummi tersenyum.

                  “Sedap ke?” Puan Sri Maisarah sambung meletak mangkuk ke dalam almari.

                 “It was really delicious,” balas Kim lalu duduk di kaunter dapur.

                 “Kalau suka, nanti ummi beli lagi,” ujar ummi.

                  “ Ummi beli? Bukan ummi yang buat?” tanya Kim. Ingatkan ummi yang buat. Biasanya ummi masak something mesti cukup dengan rasa kasih sayang sampai aku rasa sayang sangat kat ummi.

                  “Eh, mana ada. Kalau ummi yang buat dah lama ummi bukak bakery shop,” bidas ummi.

                  “Then, who made it?”

                   “Yaya.”

              Kim terus terpaku. Yaya...

                    “Ummi kenal Yaya tu?”

                   “Mestilah. Satu kampung kenal dia.”

                     “How old is she?”

                    “17. Kenapa tanya?” Puan Sri Maisarah pelik dengan anaknya yang banyak bertanya malam itu. Selalunya taklah banyak sangat bertanya.

                   “Nothing. Just asking.” Kim menjongketkan bahu. Tak dapat rasa biskut Yaya tapi dapat rasa cupcakenya. Hmm...

                  “Ingatkan ada hati kat dia,” usik ummi, tersengih nakal. Kim terbeliak matanya. Ummi ni pandai-pandai je assume bukan-bukan.

                  “Mana ada ummi. She’s too young for me,” nafi Kim.

                  “Beza umur korang 9 tahun je. Ummi dengan abi tu, beza 10 tahun. Okey je kita orang. Loving-loving je,” balas ummi selamba. Kim dah tak senang duduk kat dapur.
                 “Kimi ngantuklah ummi. Kimi naik tidur dulu eh,” Kim terus beredar dari dapur. Takut kena ceramah kahwin dengan umminya itu. Puan Sri Maisarah tersenyum sambil menggeleng. Kimi, Kimi... macam-macam alasan.

No comments: