Tuesday 18 December 2012

Cupcake Yaya


Bab 6

          Yaya berjalan beriringan dengan Ying balik dari sekolah. Hari ni dia tak naik basikal untuk ke sekolah. Basikal pancit lagi. Siapa lah yang suka sangat bedajal basikal aku?

          “Ying, aku rasa...” Yaya teragak-agak nak bagitahu Ying perkara sebenar yang dialaminya.

          “Kau rasa apa?” soal Ying. Yaya berjalan pandang lantai. Tu maknanya dia tengah berfikir.

            “Aku rasa... aku nak stop jualan kita lah,” luah Yaya. Bukan tu sebenarnya yang aku nak cakap, tapi aku tengah berkias ni.

              “Hah? Kenapa pulak? Dah cukup ke duit nak tanggung kos rawatan untuk Nek Eyang?” tanya Ying, bertalu-talu. Yaya menghela nafas panjang.

              “Belum cukup lagi tapi...”

              “kalau belum cukup buat apa stop? Cukupkan lah dulu,” sampuk Ying. Pelik dengan kawan dia yang sorang. Yaya menarik nafas dalam. Berat bebanan yang ditanggung selama ini semakin berat dengan berita yang disampaikan semalam oleh doktor yang bertugas merawat Nek Eyang di hospital di kawasan bandar.

                “Sebab tak lama lagi dah nak exam mid-year. Takut menganggu korang nak study.” Lain yang difikir, lain yang dicakap. Dia belum bersedia untuk memberitahu Ying hal sebenar berkaitan dengan Nek Eyang.

                “Yaya, kau ni bagi alasan tak logiklah. Sebelum ni kita orang jual time exam pun result kita orang semua bagus. Apa masalah sebenarnya?” Ying mula syak sesuatu. Yaya kalau nak berbohong memang fail. Ying berhenti dan menarik lengan Yaya supaya berhenti.

                 “Nothing. Aku just stress, lagi-lagi nak dekat exam ni. So..” Yaya melepaskan keluhan halus. Ying memegang kedua-dua bahu Yaya.

                 “Yaya, aku tahu kau stress, banyak ujian yang kau lalui. Tapi aku tahu kau tabah Yaya. Don’t worry okey. Everything is gonna be fine,” Ying cuba menceriakan Yaya. Yaya tersenyum kecil.

                 “Thanks Ying. You’re my bestest friend ever,” ucap Yaya. Kedua-dua tergelak kecil.

                 “Eh, tu bukan ke doktor hensem tu?” Mata Ying terarah belakang Yaya. Yaya menoleh. Berderau darahnya menyedari perempuan gedik yang memarahi Faris berjalan sebelah doktor hensem. Eh ni kan mamat yang tolong Faris hari tu. Dia tak berapa nampak muka lelaki yang tolong dukung Faris ke klinik hari tu. dia ingatkan lelaki itu orang luar yang datang ke kampung dan tolong Faris.

  So maknanya hari tu dia lah yang rawat luka Faris. Aisy, apesal lah aku balik awal hari tu. Sewaktu sampai ke klinik, Yaya terus menghubungi Mak Wan tapi dia tak jenguk pula Faris di dalam.

               “Siapa perempuan tu?” tanya Yaya. Mereka berdua masih ralit memerhatikan dua orang yang tidak menyedari kehadiran mereka.

              “Perempuan tu doktor jugak,” jawab Ying. Yaya menyang muka menyampah.

               “Doktor? Teruk benar perangai doktor tu,” gumam Yaya perlahan. Tiba-tiba doktor lelaki itu menoleh kepada gadis dua orang itu. Mata Yaya bertembung dengan mata doktor perempuan.

            Pantas Yaya berpaling ke belakang. Dia menarik Ying sekali dan berjalan pantas meninggalkan kawasan itu. Ying ikut saja rentak Yaya.

            “kenapa ni? What happened?” Ying penuh dengan persoalan. Yaya melepaskan lelah.

             “Hari tu aku lambat jumpa korang sebab aku debate dengan doktor perempuan tu la,” jawab Yaya. Ying separuh melopong.

            “What?! Ce cerita sikit.”

                                      **********************

          Kim tersenyum sendirian dimeja kerjanya tatkala kejadian tengah hari tadi bermain dibenak. Kelakar dia menengok wajah kalut Yaya apabila ternampak Hana. Comel...

        Tut!Tut! satu mesej masuk dalam inbox. Kim mengeluarkan Iphone 4Snya.

         From ummi: Kimi nanti sebelum balik rumah tolong belikan gula. Gula habis.

       Kim tersengih. Ummi ni bila dah kehabisan gula baru perasan. Phone disimpan semula dalam poket seluar. Kot doktor ditanggalkan. Jam tangannya menunjukkan pukul 10.45 malam. Lagi 15 minit klinik boleh ditutup.

         “Hana, I nak keluar pergi kedai jap. You tolong tengokkan klinik,” pesan Kim pada Hana dibilik sebelah. Hana mengangguk.

               “Sara, saya nak pergi kedai kejap,” ujar Kim kepada Sara yang duduk dikaunter klinik. Sara yang tengah buat kerja mendongak.

               “Okey, doktor.”

No comments: