Thursday 13 December 2012

Cupcake Yaya



Bab 1

      Pemandangan sawah padi terbentang luas di matanya. Kelihatan matahari baru naik sedikit ke langit. Indah dan mengagumkan ciptaan Allah. Kim Dzulhairi menghirup udara bersih kampung itu. Nyaman.

      “Kimi,” panggil Sharifah Hana yang melangkah ke arahnya. Kim menguntumkan senyuman manis. Lesung pipit terserlah dikedua-dua belah pipi lelaki itu. Hana membalas. Goyang tangkai jantung hatinya melihat senyuman lelaki itu.

       “You buat apa kat sini?” tanya Hana, berdiri disebelah Kim. Dia mengerling Kim yang berdiri dengan kedua-dua tangan dalam poket seluar. Dengan kemeja warna biru muda, tie biru tua dan seluar slack blue-black. Lelaki itu lengkap semua pakej. Rupa memang terlebih hensem, duit memang ada, pekerjaan sebagai doktor dan badan memang sasa habis.

          “I saja ambik angin pagi-pagi kat sini. Dah lama I tak datang sini,” jawab Kim. Matanya tak puas memandang pemandangan sawah padi yang hijau itu.

         “From now on you boleh lah tengok pemandangan ni since kita buka klinik kat kampung ni,” ujar Hana, separuh tak minat dengan sawah padi itu. Kim dan Hana doktor yang membuka klinik di kampung itu untuk kemudahan penduduk kampung. Lagipun parents Kim duduk di kampung itu.

         “Hmm.. jom lah. Kita pergi buka klinik. Eh, you dah sarapan ke?” tanya Kim. Kim dan Hana jalan beriringan di batas sawah itu. Hana senyum. Oh bestnya dapat jalan dengan lelaki idamanku. Desis hatinya.

          “Nope.”

          “Kita makan kat gerai Pak Cik Jamil je lah. Makanan kat tempat tu memang sedap. Sejak I kecik lagi I suka makan kat situ,” ujar Kim. Hana mencebik dalam hati. Ingatkan nak ajak makan kat tempat 5 star ke apa. Ni kat gerai yang langsung takde star. Takpe lah asalkan aku boleh tengok muka Kimi sudah.

          “Tumpang lalu!” pekik satu suara dari belakang.

         VROOM! Sebuah basikal merempuh mereka. Hana yang memakai kasut tumit tinggi 4 inci, gila ke apa minah ni pakai kasut tumit macam tu kat kawasan sawah ni, hilang keseimbangan dan jatuh ke dalam sawah. Eiii. Yucks.

         “Sorry! No brakes!” laung penunggang basikal itu. Kim memandang penunggang basikal yang jauh mengayuh. No brakes? Basikal pun susah nak control ke?

          “ARGH!” Hana separuh jerit geram. Habis dirinya kotor dicemari air sawah dan tanah. Dah lah baju mahal.

          “My shoes! Kasut I patah!” ngadu Hana. Kim menolong Hana keluar dari sawah.

          “Luckily it’s not your feet. Come on, let’s get you cleaned up,” ujar Kim. Kasut tumit Hana dicapai. Dia menghantar Hana ke rumah banglo yang megah di kampung itu.

No comments: