Friday 14 December 2012

Cupcake Yaya



Bab 4

        Pagi Sabtu itu Kim singgah ke kedai Pak Nabil untuk membeli barang dapur yang dipesan umminya. Matanya menatap check-list yang dibuat oleh umminya.

      ‘Banyak nya barang nak dibeli? Ummi nak buat kenduri ke apa?’ bisik hati Kim. Namun tangannya tetap mencapai serai, lengkuas, carrots, dan sebagainya. Penuh satu bakul itu dengan barang dapur.

         “Eh, Kimi. Lama tak jumpa, dah besar ye kau. Bila balik?” tegur Pak Nabil di kaunter pembayaran. Kim senyum. Pak Nabil juga dah semakin berumur. Waktu kecil dulu Kim selalu beli choki-choki di kedai Pak Nabil.

          “Dua hari lepas Pak Nabil,” jawab Kim dengan sopan.

          “Kau kerja apa sekarang?” tanya Pak Nabil.

           “Doktor,” jawab Kim dengan nada rendah diri.

            “Wah, kau ke yang bukak klinik tu?” banyak betul soalan Pak Nabil ni.

            “Haah. Ummi yang cadangkan,” balas Kim. Matanya tertancap pada balang biskut yang berada di atas kaunter itu.

             “Pak Nabil ada jual tak biskut Yaya?” tanya Kim, teringat kata-kata Faris semalam.

              “Biskut tu kena beli dari tuannya lah. Nama pun biskut Yaya, beli dari Yaya,” jawab Pak Nabil.

              “Kau tak pernah rasa lagi ke Kimi? Sedap tau biskut dia buat. Makan satu pasti nak sepuluh. Kau kena rasa. Gerenti kau jatuh cinta punya,” over lah pulak Pak Nabil ni. Suka sudah. Kim hanya senyum.

              “Kalau kau nak beli, kau kena tunggu masa dia orang menjual. Biasanya kalau hari persekolahan, pukul 2 sampai 4 petang. Kalau hari cuti, pagi-pagi dah ada dah.”

               “Dia orang?” ulang Kim.

              “Yaya dengan geng-geng dia yang jual biskut tu satu kampung. Kau kena dengar orang jerit ‘Biskut Yaya! Dua seringgit, dua seringgit, dua seringgiit! Beli! Beli!Beli!’” Pak Nabil demonstrate. Nasib baik takde pelanggan lain kecuali Kim.

                                                  *****************

           “Okey, kampung kita orang dah selesai. Kita jual kat kampung Aman pulak. Hari ni sorang 3 bakul.  Aku nak hantar tempahan kat rumah Puan Sri Maisarah.” Ketiga-tiga kawan itu bersedia di atas basikal masing-masing dengan bakul berisi biskut di kiri kanan handle basikal.

          “Lepas dah habis jumpa balik kat depan rumah aku,” arah Yaya.

          “Orait bos,” ujar Gopal. Ketiga-tiga remaja itu mengayuh basikal menghala ke kampung Aman. Yaya berlari masuk ke dalam rumah papan itu.

           “Nenek,” panggil Yaya dengan lembut. Pintu bilik neneknya ditolak buka. Nek Eyang yang terbaring atas katil menoleh apabila dipanggil. Satu senyuman dihadiahkan kepada cucunya itu. Yaya melutut disebelah katil Nek Eyang. Tangan Nek Eyang diusap lembut.

             “Nek, Yaya nak pergi hantar kek dengan cupcake kat rumah Auntie Mai. Nanti Mak Cik Idah datang tolong jagakan nenek ye,” pesan Yaya lembut. Nenek Eyang senyum.

             “ Pergi lah, nenek okey je. Jaga diri baik-baik ye. Jaga adab dengan orang,” pesan Nek Eyang pula. Sayang dia dengan cucunya yang sorang tu. Satu-satunya cucu yang rapat dengannya.

         “Okey, nek. Yaya pergi dulu. Assalamualaikum,” Yaya mencium tangan neneknya dan satu kucupan didahi neneknya. Dia bergegas ke dapur untuk mengambil kek dan cupcake  yang ditempah Puan Sri Maisarah dua hari lepas. Kek dan cupcake yang sudah diletak dalam kotak kek dibawa turun rumah. Basikalnya dicapai dan kotak kek diletak dalam bakul hadapan dengan hati-hati. 

No comments: