Friday 14 December 2012

Cupcake Yaya



Bab 3

     “Biskut Yaya!” teriak Yaya. Ditangannya sebakul biskut yang sudah siap dalam paket. Peluh menitik dari dahinya. Matahari yang tegak dilangit dirasakan seolah-olah sejengkal dari kepalanya. Over lah tu.

        “Biskut Yaya! Dua paket seringgit. Beli! Beli ! Beli!” Yaya ikut gaya lori yang kutip surat khabar. Surat khabar lama, bateri lama, entah apa bahasa cina dia cakap lepas tu..

          “Yaya! Tunggu!” panggil Wani yang berlari-lari anak mengejarnya. Yaya berhenti dan melemparkan senyuman. Aha, customer. Customer means money. Tag line Mr. Krab dalam Spongebob.

           “Nak berapa Wani?” tanya Yaya, peramah.

           “Kalau boleh saya nak beli semua tapi duitnya tak cukup. Saya nak 8 paket,” pinta Wani sambil cuba stabilkan kembali pernafasannya.

          ‘Banyaknya, satu paket pun dah cukup satu balang kuih raya. 8 paket, 8 balang kuih raya lah,’ gumam hati Yaya. Tangannya lincah memasukkan 8 paket biskut Yaya ke dalam papaer bag khas untuk Biskut Yaya. Ying yang tolong designkan paper bag khas tu.

          “ 4 ringgit semuanya,” kata Yaya lalu menghulurkan paper bag itu kepada Wani. Duit bertukar tangan.

            “Terima kasih. Saya jual.”

           “Sama-sama. Saya beli.”

             Yaya berjalan lagi mencari pelanggan. Terik matahari tak dihiraukan. Biarlah panas. Panas dunia je. Sabar, ni ujian Allah. Nak tengok kau sabar ke tak. All good things come to those who are patience.

                                                     *****************

           Tepat pukul 4 petang, Yaya and the geng berkumpul dipondok yang khas untuk mereka berempat. Sejak dulu lagi pondok itu menjadi tempat hangout mereka sekawan.

          “Eh, Gopal lambat pulak kau hari ni,” tegur Yaya kepada Gopal yang tercungap-cungap berlari ke pondok. Basah lencun baju Gopal.

          “Aku kena denda lari padang tadi sebab tak dapat jawab quiz. Sebab tu aku lambat keluar sekolah,” terang Gopal lalu melabuhkan punggung ditiang pondok nak sandar.

          “Nah, aku sempat jual satu bakul je. Bakul yang lebih tu aku jual esok je lah,” ujar Gopal sambil menghulur duit hasil daripada jualan Biskut Yaya. Yaya menyambut.

          “Thanks anyway,” ucap Yaya. Dia mengira jumlah duit yang diperoleh hari ni. Hampir mencecah RM500. Banyak tu. tapi kalau musim cuti sekolah, naik sampai seribu lebih. Duit itu dibahagi kepada empat.

            “Ni korang punya gaji. Ying,” Yaya hulur duit kepada Ying.

            “Bai, kau punya.” Baihaqi yang tengah syok buat AddMaths mendongak lalu menyambut.

             “Gopal this is yours.” Gopal mengambil duit dari tangan Yaya. Ketiga-tiga kawannya itu menghulurkan balik separuh daripada gaji mereka.

             “Yaya, separuh ni untuk kau. Kau yang beli barang-barang, kau yang buat biskut tu semua. Kita orang tolong jualkan je,” ujar Bai. Duit separuh itu dimasukkan ke dalam tin milik Yaya. Gopal dan Ying juga berbuat demikian.

             “Ye Yaya. You need it more than we do,” ujar Ying. Mereka tahu masalah yang dihadapi Yaya sekarang.

              “Besides, kau bagi gaji banyak-banyak pun kita orang nak spend untuk apa? Takat masuk dalam bank untuk nak sambung belajar, parents kita orang still boleh tanggung,” ujar Gopal. Yaya menguntumkan senyuman kecil. Terharu dengan sikap prihatin kawan-kawannya.

              “Thanks korang. Ni yang buat aku makin sayang kat korang ni,” Yaya cuba menceriakan balik suasana.

              “We love you too Yaya,” jawab ketiga-tiga mereka serentak. Kemudian mereka berempat ketawa.

No comments: